החלק התחתון של קורות החיים, א'

זהו פוסט מספר i מתוך n במדריך "המקוצר" לקורות חיים למשרות הייטק. לא בטוחים מה קורה פה? כדאי לקרוא את המדריך מההתחלה.

אז אחרי שעבדנו על החלק העליון והחשוב יותר בקורות החיים, כדאי כמובן לכתוב גם את החלק התחתון 🙂

אבל לפני שנעשה את זה, נשאל את עצמנו: למה בעצם אנחנו כותבים את החלק התחתון, אם ממילא המראיין מרפרף בעיקר על החלק העליון של הדף, וגם שם קורא בעיקר מה שמודגש? התשובה היא שאכן, החלק התחתון לרוב לא תורם יותר מדי לקורות החיים, אבל את התרומה הקטנה שאפשר להשיג ממנו, כדאי להשיג. ובואי נראה מה עוד אפשר להשיג. הסעיפים הבאים עשויים להיות רלבנטיים בחלק ניכר מקורות החיים:

  • נסיון תעסוקתי קודם
  • שירות צבאי
  • טכנולוגיות נוספות או פרוייקטים נוספים שלא זכו להיות ב-2-3 המוצגים בחלק העליון של קורות החיים
  • תכונות אישיות שמיוחדות את המועמד משאר האוכלוסיה
  • שליטה בשפות
  • שליטה בתוכנת Office

בואי נעבור סעיף-סעיף ונראה איך הוא יכול להועיל. נזכור שגם אם אנחנו בחלק התחתון של קורות החיים, עדיין הרציונל הקבוע בתוקף, ואת רוצה להדגים למעסיק שכדאי לו לשכור אותך. כלומר זה לא שצריך לאסוף את הסעיפים מהרשימה הזאת שרלבנטיים עבורך ו"לזרוק" אותם לחלק התחתון, אלא להפעיל שיקול דעת ולחשוב עבור כל סעיף, האם הוא תורם, וכמה. חשוב גם לא "להיקשר" יתר על המידה לסעיפים ולא לכלול אותם רק "כי הם דבר משמעותי בחיים שלך". למשל, הרבה מועמדים רואים בשירות הצבאי שלהם את הדבר המשמעותי ביותר שיצא להם לעשות בחיים עד אותה נקודה (וזה היה המצב גם אצלי כשהשתחררתי). אבל השאלה אם הגיוני לפרט על הצבא יותר מ-2-3 שורות, כלומר האם זה מעיד עליך לטובה במידה עד כדי כך גדולה. אם לא, כנראה שעדיף "לשים את גאוות היחידה בצד" ולא לתת לזה לתפוס את מירב הנפח בקורות החיים.

נסיון תעסוקתי קודם:

בהחלט עשוי לתרום, אבל עשוי גם לא לתרום. למשל, אם ניהלת אנשים, אפילו אם זה "בקטנה" בצורת להיות אחראית משמרת במסעדה, זה מעיד עליך שכבר היה בעבר מעסיק שחשב שאפשר לסמוך עליך. אם עשית את זה לאורך תקופה, אז זה גם מעיד שכנראה שהוא היה מרוצה. כמובן שגם אם לא ניהלת אנשים, אלא עשית משהו אחר, כמו מכירות, זה יכול לשלוח מסר דומה. לטעמי, השאלה היא האם זה באמת משדר שהיה מעסיק שסמך עליך לעשות משהו שלא כולם יכולים לעשות, והיה מרוצה. דוגמה פחות מועילה בעיני היא מלצרות פרופר, לא כאחראית משמרת. זאת עבודה קשה, כמו כל עבודה היא כמובן מכבדת את בעליה, וזאת דרך הגיונית לגמרי להרוויח כסף לפני או במהלך התואר. אבל עבודה קודמת במלצרות לא מעידה עליך לטובה בצורה יוצאת דופן, ולכן היא לא מצדיקה את המקום שהיא תופסת בקורות החיים.

אם הנסיון התעסוקתי הקודם היה במשהו שקשור למחשבים, אפילו אם זאת "רק" תמיכה טכנית במענה טלפוני, ובוודאי אם זה system administration או QA, זה בפירוש מעיד עליך לטובה, וכדאי לכלול אותו בקורות החיים. יכול להיות אפילו שאם הנסיון הוא ב-QA או sysadmin, כדאי להכליל אותו לפני הפרוייקטים או לפני הממוצע.

אם החלטת לכלול העסקה קודמת, אז באמת כדאי להוסיף סעיף של "נסיון תעסוקתי קודם". כדאי לפרט על תפקידים שמעידים עליך לטובה כ-2 שורות על כל תפקיד בעבודה "רגילה", או 3-4 שורות על כל תפקיד שקשור להייטק. כרגיל, נרצה שהניסוח ידגים את האספקטים בתפקיד שמעידים עליך לטובה, למשל ידגיש כמה אנשים ניהלת ועל מה היית אחראית, או יפרט על הטכנולוגיות בהן יצא לך להתעסק במהלך התפקיד.

שירות צבאי:

קודם כל, כדאי להזכיר שבישראל שירות צבאי לא יכול להוות תנאי הכרחי לקבלה לעבודה, ואסור למעסיק פוטנציאלי לדרוש מעובד למסור את הפרופיל הרפואי שצה"ל קבע לו. לצערי נתקלתי כבר לפחות בחברה אחת שביקשה מידע באיזור, וספק אם הבקשה הזו היתה חוקית.

בכל מקרה, זה כן חוקי ומקובל לכלול את השירות הצבאי שלך בקורות החיים, אם הוא מעיד עליך לטובה ויש בזה טעם. למשל, אם יצאת לקצונה או פיקדת על אנשים במהלך השירות, זה מעיד עליך לטובה מאותם טעמים שהזכרנו קודם. יש גם יחידות "נחשבות" ששמן מוזכר בתקשורת מדי פעם, כך שאם שירתת בהן, עצם האזכור שלהן בקורות החיים יוצר רושם קצת יותר חיובי לגביך (וכמובן שגם באזרחות צריך לשמור על כללי בטחון שדה, ולא לכתוב דברים שאסור לכתוב). בנוסף לכך, בישראל שירות קרבי נתפס לרוב בצורה חיובית, ויש טעם לכלול אותו בשורה או שתיים בקורות החיים.

אם השירות שלך לא מעיד עליך במיוחד לטובה, כנראה שעדיין יש טעם לכלול אותו בקורות החיים, רק שהגיוני לציין אותו בצורה יחסית לקונית לקראת תחתית העמוד, וב-2-3 שורות בלבד.

כמובן שכל הדיון בסעיף הזה יוצא מנקודת הנחה שעצם התפקיד שעשית בשירות לא רלבנטי לעבודה בהייטק. אם היית מתכנתת בצבא, כמובן שאת בסיטואציה אחרת לגמרי (ואז המדריך הזה לא בדיוק מכוון אליך – אבל כמובן שאשמח אם הוא בכל זאת יתרום לך…)

 

מכיוון שהפוסט הזה כבר נהיה ארוך, בואי ניקח הפסקה וניפגש בפוסט הבא, בו נדבר על סעיפים אחרים שאפשר לכלול בחלק התחתון של קורות החיים.

4 תגובות בנושא “החלק התחתון של קורות החיים, א'”

  1. חייב להתייחס שניה לחלק האחרון – בנוגע למי שהיה מתכנת בצבא.
    אני הייתי מתכנת בצבא או ממר״מניק כמו שזה היה נקרא פעם, ״תכניתן״ היום. הבעיה הכי גדולה במסלול הזה שהצבא לא מרבה לדבר עליה למלש״בים המיועדים היא שמגוון התפקידים שאפשר ליפול עליהם נע החל מלהיות בחזית פיתוח התוכנה של צה״ל עד לאיש IT אובר-מהולל ביחידה לא-מוכרת שמנסה להצדיק את תקניה עבור קומץ קצינים בכירים. והייתי אומר מתוך היכרות אישית בשכלול איכות התפקידים שכמחצית מגיעים לאותם תפקידים ״לא טובים״ שלא תרמו להם הרבה אם בכלל.
    אז עבורנו, יש מעין משחק לימבו מוזר בו על הנייר היינו ״מתכנתים בצבא״ עם הטייטל הנחשק, אבל יש לנו מעט בכדי לגבות את זה ולהיכנס לתפקיד פיתוח בשוק. בסופו של יום הצלחתי להשתלב בפיתוח, אבל זה היה אחרי הרבה יזע ודמעות (השתחררתי מקבע ב-2016).
    חשוב לי רק לומר למי שנמצא במצב לימבו שכזה, שהבלוג הזה כולל הרבה מהמסקנות שהיו לי במהלך הדרך עד להשתלבות. ואפילו שהתרומה של הצבא היתה סמלית ולא קונקרטית, זה בהחלט מידע שראוי להשתמש בו. אין לי ספק שקיבלתי ״פור״ אדיר על פני עשרות אם לא מאות ג׳וניורים במהלך הדרך רק משום שהייתי ״מתכנת תוצרת צהל״ לכאורה.

    1. הי JV, כיף לשמוע שבסוף הצלחת להשתלב בשוק! ותודה על המחמאה 🙂
      תוכל לספר קצת יותר איך הצלחת? נשמע שהשלמת ידע עצמאית, והצנעת את זה שהתפקיד בצבא לא תרם לך… האם יש עוד דברים שעשית?

      1. כן, בהחלט. אנסה לגעת בנקודות הכי חשובות.
        קודם כל, חשוב לציין שאכן התפקיד בצבא לא תרם דבר מעבר לתרומה הסמלית של הטייטל ״בוגר ממרם״. זה בפני עצמו אני מאמין סלל לי את הדרך למעל 90% מהראיונות שהיו לי בהתחלה, שכן מהיכרות עם צעירים מהתחום אם אתה בוגר פשוט ללא ניסיון קשה להשיג אפילו ראיון אחד.
        אבל הסיפור שלי לא נדיר. האסטרטגיה שאני בחרתי היא להתחיל ללמוד לתואר ראשון ולצבור ניסיון במשרת סטודנט תוך כדי (וכמובן בזמן האבטלה להשלים כמה שיותר מידע רלוונטי!) ואז מיד עם תום התואר לדלג על שלב הג׳וניור ולנסות להשתלב כבר כסיניור או לפחות מפתח בתפקיד לא-התחלתי. הרבה חברים שלי הצליחו בדרך הזו, יש לציין, כי למרות החוסר בניסיון מעשי לבוגר קורס ממר״ם ממוצע כן יש תשתית מוצקה לעבוד איתה גם בלי ניסיון.

        ברגע שהצלחתי לעלות על הנוסחה שהביאה לי ראיונות רבים (קו״ח מנוסחים נכון שמצניעים את חוסר ההשכלה שלי ומבליטים את הטייטל ״בוגר ממרם״), משם הדרך היתה סלולה כי פשוט הלכתי לראיונות ולמדתי מכל כישלון איפה הייתי יכול להיות טוב יותר. את העבודה הראשונה קיבלתי אחרי 10 ראיונות בדיוק. עבודה שניה השגתי תוך שניים (עם שתי חברות שונות, הכוונה).

        1. תודה רבה על הפירוט! וכמובן, כיף לשמוע שאתה כבר בעבודה השניה, וכל העניין הזה מאחוריך 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.