החצי העליון והחשוב יותר של קורות החיים

חשוב: הפוסט מניח שקראת את הפוסט הקודם, שמפרט את הרציונל שילווה אותנו לכל אורך כתיבת קורות החיים. אם לא קראת אותו, קחי כמה דקות וקיראי אותו בעיון לפני שאת ניגשת לכתוב את קורות החיים עצמם. למעשה, עדיף לפנות עוד כמה דקות, ולקרוא את המדריך באופן מסודר. אני אחכה 🙂

אחרי שלל מבואות והקדמות, אפשר סוף סוף לגשת ולכתוב את קורות החיים שלך!

נתחיל ממה שתמיד מופיע למעלה: הפרטים האישיים שלך. הפרטים שנהוג לכלול הם (מלבד השם, שאפשר לשים בכותרת העמוד) טלפון, מייל, ולעתים כתובת. אני מסכים שנהוג לשים את הפרטים האישיים למעלה, ושחבל לחרוג מהקונבנציה הזאת כי זה סתם יראה מוזר. אבל, מצד שני, כדאי שהם יתפסו כמה שפחות מהנדל"ן היקר שהוא החצי העליון של העמוד. אני מציע טנטטיבית לאחד אותם לשורה או שתיים מיד מתחת לכותרת, כך שהם תופסים כמה שפחות מקום.

יש מועמדות שכוללות גם גיל וסטטוס זוגי – שני פרמטרים שבישראל לא חוקי למעסיק לתת להם להשפיע על קבלה או אי קבלה של מועמד לעבודה. אני מציע לא לכלול אותם: זה לא רלוונטי וכאמור, לא חוקי. מגייס שבכל זאת זה סופר חשוב לו, יכול להבין את זה בקירוב מדברים כמו שירות צבאי או שנים בהן למדת. חבל לעשות לו חיים קלים כדי להפלות אנשים, ואני גם לא בטוח שכדאי לך שהוא יהיה המנהל שלך. מצד שני, לכל אחת יש את השיקולים שלה, והבחירה הזו צריכה להיות שלך.

יש אנשים שמעדיפים לכלול מתחת לפרטים האישיים שורה או שתיים שמסבירות "מי אני ומה אני מחפשת", וזה בסדר גמור. אני רק ממליץ לא לכתוב תכונות אופי ולפאר את עצמך. אם יש לך דרך קוהרנטית להציג את זה, יש הגיון בלכתוב מה עשית, מה חשוב לך בעבודה, ואיזה סוג עבודה את מחפשת. למשל, "סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת בן גוריון, עם רקע בלמידה חישובית. סיום לימודים צפוי בקיץ תרפ"פ. מחפשת משרה חלקית בכ-50% משרה לשנה הקרובה, עם עדיפות למשרה שתאפשר לי להשתמש בכח של Machine Learning על מנת לשפר חיים של אנשים". אם אין לך העדפות מיוחדות, למשל כי את בעיקר מחפשת משרה שתאפשר לך ללמוד כמה שיותר ולהתחיל את הקריירה, לטעמי עדיף להישאר עם ניסוח לקוני. למשל: "סטודנטית במוסד X, סיום לימודים צפוי בזמן T, מחפשת משרה ב-P אחוזי משרה".

אחרי ששמנו את הפרטים האישיים מאחורינו, צריך להחליט עם מה נפתח את קורות החיים. כזכור, יותר מרשים = יותר למעלה, כלומר אנחנו רוצים לבחור את הדבר הכי מרשים, שיעיד כמה שיותר שאת מתאימה למשרה. לרוב הסטודנטיות, ההתלבטות פה היא כאמור בין הממוצע לפרוייקטים שעשית. בלשון קורות החיים ה"סטנדרטיים", הדילמה היא בעצם בין החלק של "השכלה" וחלק אחר שמציג את הפרוייקטים. אבל כבר סיכמנו שמבחינתנו הפורמט הסטנדרטי היא רק נקודת פתיחה לנסיון שלנו להציג את הכישורים שלך באופן כמה שיותר מרשים. ועכשיו הדילמה שתמיד יש: איזה מהם יותר מרשים?

לפעמים אין באמת דילמה, למשל כי הממוצע שלך מעל 90, והפרוייקטים שעשית לא מפוצצים. או אולי להיפך: יש לך ממוצע סביר ותו לא של 84, אבל לתכנת את יודעת, והפרוייקטים מדגימים את זה.

(האם קראת את זה והתחלת להילחץ ולחשוב שהממוצע שלך נמוך והוא יהיה מכשול בדרך למציאת עבודה? אני מבטיח לך שזה לא המצב. בואי תקראי פה למה, ונמשיך את הדיון).

קשה מאוד להעריך איך ממוצעים נתפסים ע"י המראיין הממוצע, אבל הייתי מנחש שעבור אוניברסיטאות (לא הטכניון) כללי האצבע הם משהו באיזור הזה:

אם הממוצע הוא 88 ומעלה הוא מעיד עליך במיוחד לטובה, אפילו יותר ממועמדות אחרות.

אם הוא באיזור 85-88, הוא מעיד עליך לטובה, אם כי לאו דווקא בצורת יוצאת דופן.

אם הוא באיזור 80-84, הוא לא מעיד עליך לטובה במיוחד (אבל בוודאי שלא פוסל אותך כמועמדת). הייתי כולל אותו בסוף שורה וללא בולד, כך שאם זה נורא חשוב למראיין המידע הזה נמצא בקו"ח, אבל הוא לא קופץ לעיניים.

ואם הוא נמוך מ-80, הוא כנראה שולח סיגנל שמעיד עליך טיפה לרעה. למי אכפת? את יודעת לתכנת, וקורות החיים שלך הולכים להדגים את זה! למגייס בטח לא אכפת, הוא לחוץ כבר לאייש את המשרה הזאת. בכל מקרה, במצב הזה להערכתי יש מקום לשקול להשמיט את הממוצע.

ושוב, אלו רק כללי אצבע. יש שונות בין מוסדות לימוד, ובין מראיינים שונים לגבי חשיבות הממוצע בעיניהם, והממוצע שהם מגדירים בתור הרף לזימון לראיון. 

ומה אם באמת יש דילמה מה לשים קודם, את הממוצע או את הפרוייקטים? אין לי המלצה גורפת לתת. אפשר וכדאי להתייעץ עם מכרים שכבר עובדים בתעשיה, במיוחד ראשות צוותים ומגייסים, אם את מכירה כאלה. את מוזמנת גם להתייעץ איתי, ונוכל לחשוב על זה ביחד. ובכל מקרה, יש לך לפחות שני "סעיפים גדולים" לכלול בקורות החיים לפני שהמראיין יאבד עניין, אז זה לא מאוד קריטי מה בא לפני מה, כל עוד אנחנו ב-2-3 הנושאים הראשונים שנמצאים בחצי העליון של הדף.

בכל מקרה, בהנחה שהממוצע מרשים והוא זכה לפתוח את קורות החיים, חשוב כמובן להדגיש אותו בבולד! אם החלטת לפתוח את קורות החיים ככה, אז יש הגיון בלהכניס פה את כל קטגוריית ההשכלה. אבל שימי לב: את רוצה להדגיש את הממוצע, ודברים רלבנטיים ופוזיטיביים אחרים (אם יש), כמו זכיה בהצטיינויות דיקאן וכו'. הבגרות שלך היא אמנם חלק מההשכלה שלך, אבל היא פשוט לא תורמת פה. לטעמי, אין לה מקום בקורות החיים בכלל, ובטח שלא בראש קורות החיים. לעומת זאת, הפסיכומטרי שלך דווקא כן עשוי להעיד עליך לטובה: ציונים מעל 700 לרוב נתפסים כאיזשהי ראיה ל"אינטליגנציה" של מועמדים, בצדק או שלא.

בנוסף לממוצע, הדבר השני שבד"כ נרצה להדגיש בקורות החיים הוא פרוייקטי התכנות שעשית במהלך התואר (ובכלל). אבל פה צריך לשים לב: אם כתבת שיש לך ממוצע 92 והדגשת את זה בבולד, המראיין הבין את הקטע. לעומת זאת, פרוייקטים צריך לדעת איך להציג. וכמובן, אם נזרום עם ההגיון שקורות החיים הם מעין פרסומת או פלאייר לכישוריך הרלבנטיים למשרה, נרצה להציג את הפרוייקטים בצורה כמה שיותר מרשימה!

קודם כל, מאיפה לוקחים פרוייקטים: כדאי להציג פרוייקטים כמה שיותר גדולים, מורכבים ומאתגרים. אם עשית פרוייקטים שהתפרשו על פני כחודש, הם מועמדים טובים להצגה, ואם הם התפרשו על פני סמסטר שלם – אפילו יותר טוב. לצערי, נראה שיש תארים שלא כוללים פרוייקטים בסדר גודל הזה, ואם זה המצב, אני לא בטוח שיש לי עצה טובה לתת. לרוב אין טעם להציג תרגילי תכנות קטנים שניתנים "בשוטף" כחלק מקורס ולוקחים כמה שעות של עבודה. ברוב התארים קורסים בסגנון "מערכות הפעלה", "פרוייקט תוכנה", ולפעמים "מבני נתונים", עשויים לכלול פרוייקטים גדולים ומתאימים להצגה.
אם יש לך אפשרות לקחת קורס בחירה שכולל פרוייקט יחסית גדול, וחסרים לך פרוייקטים להצגה, יש הגיון בלקחת את הקורס. ברוב התארים יש איזשהו קורס בחירה בנושא רשתות תקשורת ואינטרנט, שעשוי לכלול פרוייקט מתאים. בחלק מהתארים יש גם מה שנקרא סדנה או מעבדה, שזה בעצם פרוייקט בעל אופי מחקרי שמונחה אישית ע"י חבר סגל, וגם הוא עשוי להתאים (כמובן שמומלץ לברר מראש מה הפרוייקט שתעשי). סביר שיש עוד קורסים בולטים בסגנון הזה שכדאי לשקול, ואשמח לשמוע עליהם.
אם עשית פרוייקטים נוספים בזמנך האישי, כתחביב, זה גם מעיד עליך לטובה. וכמובן, יש שלל סיטואציות בהן יצא לך לתכנת משהו, ושווה לשקול כל דבר שתיכנתת. כעקרון, ככל שהפרוייקט גדול ומסובך יותר, ומשתמש בקונספטים מתקדמים יותר, הוא מעיד עליך יותר לטובה. אם את לא בטוחה באיזה פרוייקטים לבחור, אפשר לבנות רשימה של כל הפרוייקטים והתרגילים שתיכנתת, ולסדר אותם לפי כמות הזמן שהם לקחו לך. ככל שפרוייקט מופיע גבוה יותר ברשימה הזו, הוא מועמד יותר חזק להצגה (אך יש גם שיקולים אחרים, כפי שנראה בהמשך).

המראיין עשוי להתעניין בשני אספקטים של הפרוייקט: מה הפרוייקט עושה, ובאיזה טכנולוגיות הוא משתמש. וכל דבר שנכתוב על הפרוייקט, צריך להיכתב באופן כמה שיותר מרשים (כמובן תוך שכותבים רק דברים נכונים).

נתחיל ממה הפרוייקט עושה: למשל, תיכנתת סימולציה של ראוטרים באינטרנט? תכתבי את זה, ולא "פרוייקט במסגרת סדנה בנושא תקשורת מחשבים". תיכנתת סימולציה של רובוטים שמשחקים הוקי ונשלטים ע"י קוד? כדאי לכתוב "אינטרפרטר לשפת תכנות בסיסית דמויית C", ולא להדגיש אספקטים פחות מרשימים בפרוייקט. וכמובן, כדאי לגרום לפרוייקט להישמע מורכב בדיוק כפי שהוא היה, ואפילו לא טיפה פחות.

נעבור לטכנולוגיות: הפרוייקטים הם הזדמנות פז להציג את הטכנולוגיות בהן יש לך נסיון, כמובן באופן כמה שיותר מרשים. לצורך הדיון הזה, המונח "טכנולוגיות" רחב מאוד, וכולל שפות תכנות, מערכות הפעלה, ספריות, קונספטי תכנות, ובגדול כל מונח לועזי בסגנון הזה. יש חשיבות גדולה לציין את הטכנולוגיות מכמה סיבות: ראשית, אם יתמזל מזלך (או אם ביררת מראש), יכול להיות שאלו הטכנולוגיות שהחברה עובדת איתן. למשל, אם כתבת kernel module שמסמלץ block device, ואת מתראיינת בחברה שמוכרת מוצר storage, זה כמובן נשמע הרבה יותר טוב למראיין, כי הוא באמת יעדיף לשכור אנשים שיש להם שליטה כלשהי בנושאים שהחברה עובדת עליהם. ושנית, ככל שהפרוייקט מוצג באופן יותר מפורט ופחות לקוני, זה מרשים יותר את המגייס/המראיין (אמרתי את זה כבר?). למשל, נרצה שאם המראיין מרפרף על קורות החיים בתחילת הראיון איתך, התיאור של הפרוייקט "ימשוך אותו" להתעניין כמה שיותר, לשאול שאלות, וכך יקח את הראיון לטריטוריה מוכרת לך, ושהעיסוק בה מעיד עליך לטובה.

בנוסף לצורך הכללי להדגים את הטכנולוגיות בהן את שולטת, יש טכנולוגיות שעשויות להיות "חובה" למשרות מסוימות, כמו נסיון ב-OOP או multithreading. כדאי להקל על חיי המגייס, ולהבהיר מפורשות בקורות החיים שאת שולטת ב-OOP ע"י אזכור של המלה הזו בפרוייקט רלבנטי. צריך לזכור שחלק מהאנשים שיקראו את קורות החיים הם אנשי HR ולא מתכנתים, ולכן הם למשל לא מבינים אוטומטית שאם כתבת שהפרוייקט נכתב בג'אווה אז בוודאי שהוא עושה שימוש ב-OOP.

לרוב, הטכנולוגיות נוטות להשפיע יותר מאשר מה הפרוייקט עושה, ולכן נרצה להדגיש אותן בבולד, כדי שיקפצו למגייס כמה שיותר מהר. דמייני שוב את הסיטואציה עם ה-kernel module והמגייס שזה בערך מה שהוא מחפש – במצב הזה, סביר שהתגובה שלו תהיה "אין פה בכלל דילמה – להזמין לראיון".

כעקרון מנחה, נרצה לציין כ-2-3 פרוייקטים מרכזיים, ועל כל פרוייקט לפרט כ-2-3 שורות, או 2-3 משפטים. המשפטים הללו צריכים להיות מנוסחים היטב, ולהסביר בתמציתיות ו(אני מקווה שראית את זה בא) באופן כמה שיותר מרשים מה הפרוייקט עושה. כדאי לשבת על הניסוח בצורה מסודרת, ולא להסתפק בניסוח הראשון שעולה לראש, אלא להשקיע זמן בכמה וכמה איטרציות של שיפור הניסוח. מומלץ להתייעץ עם מישהו לפחות מדי פעם: אם את מכירה אנשים מהתעשיה אז כמובן שכדאי להראות להם גירסאות ביניים ולשמוע את דעתם, ואם לא, אז לפחות כדאי לקבל חוות דעת שניה מחברים מהלימודים. וכמו שכתבתי למעלה, אפשר להתייעץ איתי, ואעזור בשמחה.

עד עכשיו, כללנו בקורות החיים את הפרוייקטים שעשית ואת הלימודים. החלק של הפרוייקטים הוא 2-3 פרוייקטים כפול 2-3 שורות על כל פרוייקט, והלימודים יקחו עוד כ-2-3 שורות, וכך הגענו בערך לאמצע הדף. המספרים 2-3 הם כמובן לא קדושים, וגם 4 שורות פירוט על חלק מהפרוייקטים, או 4 פרוייקטים, הם בחירות סבירות לחלוטין. החלק העליון הזה הוא החלק החשוב ביותר בקורות החיים. לסיום, נעבור על כמה נושאים קטנים שכדאי להזכיר:

רווח בין שורות: לא כדאי לעבוד עם רווח גדול מדי בין השורות. מנסיוני, רווח של 1.15 שומר על ריווח מספיק כדי שזה לא יפריע לקריאות, וגורם ל"פלאייר" שלך להיות מספיק ממוקד.

האם העצה הזאת מועילה במקרה הספציפי שלך? תזכורת קצרה: כמובן שכשכותבים קורות חיים, צריך לשקול את הסדר האופטימלי בכל מקרה לגופו. בבקשה לא להיצמד לסדר שהצעתי סתם בגלל שהוא נגיש פה! מומלץ כאמור להתייעץ עם מכרים שכבר עובדים בהייטק, עם חברים, או איתי. ובכל מקרה, לא "ללכת על עיוור" – הקריירה שלך מספיק חשובה כדי שתקדישי לזה את הזמן ותביני מה הכי יכול להועיל לך אישית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.