תקציר מנהלים לסטודנטית העסוקה, חלק ב'

חדשה בבלוג? אם את מתחילה לחפש עבודה, יש הרבה הגיון בלהשקיע שעה-שעתיים ולקרוא את המדריך באופן מסודר. את ממילא תשקיעי כמה שעות בכל ראיון, ויהיו הרבה כאלה…
ותיקה בבלוג ורוצה תקציר של הפוסטים מאז תקציר המנהלים הקודם? הגעת למקום הנכון.

 

החלק התחתון של קורות החיים משנה פחות מהחלק העליון, אבל עדיין כדאי להשיג ממנו את הרושם החיובי שאפשר להשיג. אותו רציונל עדיין בתוקף: אנחנו רוצים להדגים למעסיק שכדאי לו לשכור אותנו. אין טעם "להיקשר" יתר על המידה לסעיפים, ולכלול אותם רק "כי הם דבר משמעותי בחיים שלך". כדאי לחשוב עבור כל סעיף האם הוא תורם, וכמה.

נסיון תעסוקתי קודם: יש טעם לכלול עבודות קודמות אם הן מעידות עליך לטובה. למשל, אם ניהלת אנשים בתור אחראית משמרת במסעדה, זה סימן שהמעסיק סמך עליך. וזו השאלה המרכזית: האם זה משדר שהיה מעסיק שסמך עליך לעשות משהו שלא כולם יכולים לעשות. אם עבדת במשהו שקשור למחשבים, אפילו אם זאת "רק" תמיכה טכנית במענה טלפוני, ובוודאי אם זה system administration או QA, כדאי לכלול את זה בקורות החיים.

שירות צבאי: יש טעם לכלול את השירות הצבאי בקורות החיים, אם הוא מעיד עליך לטובה. למשל, אם יצאת לקצונה או פיקדת על אנשים. כנ"ל אם שירתת ביחידה "נחשבת", או אם שירתת בקרבי. אם השירות שלך לא מעיד עליך במיוחד לטובה, אולי יש טעם לכלול אותו בצורה יחסית לקונית בתחתית העמוד. אגב, שירות צבאי לא יכול להוות תנאי הכרחי לקבלה לעבודה, ואסור למעסיק לבקש את הפרופיל הרפואי שלך.

טכנולוגיות נוספות: יש טעם לציין טכנולוגיות נוספות שאת שולטת בהן ולא הוזכרו בחלק העליון. גם "רשימת מכולת" של הרבה מלים לועזיות מופרדות בפסיקים זה בסדר. שליטה בטכנולוגיות שהן דרישות למשרה כדאי להדגים בפירוט בחלק העליון, ולא פה.
אם השליטה שלך בחלק מהטכנולוגיות לא גבוהה, כדאי לנסח את הסעיף בהתאם, למשל לכתוב "שליטה בסיסית". כדאי להיזהר מלכתוב שיש לך שליטה גבוהה בטכנולוגיה מסוימת, אלא אם את בטוחה שזה המצב.

פרוייקטים נוספים: אם יש לך יותר מ-4 פרוייקטים, אפשר לכלול את חלקם בפחות פירוט בחלק התחתון. גם פה צריך להסביר מה הפרוייקט עושה ובאילו טכנולוגיות הוא נכתב, רק שלרוב ההסבר בחלק התחתון יהיה יותר תמציתי ולקוני.

אני ממליץ שלא לכתוב תכונות אישיות שמייחדות אותך משאר האוכלוסיה. קל לכתוב אותן, ולכן זה שמועמד כתב אותן לא מעיד עליו דבר.

שליטה בשפות היא לרוב לא דרישה למשרות תכנות, ולכן אין טעם לכלול את הסעיף הזה. המעסיק יניח בכל מקרה שמועמדים יודעים אנגלית.

שליטה ב-Office זה סעיף שלא תורם, ואף יוצר רושם מוזר. עדיף להימנע מלכלול אותו.

 

הפוסט הבא כלל דוגמה פיקטיבית של קורות חיים פחות מוצלחים, ו"שיפוץ" שלהם. לא הצלחתי לתקצר אותו ולכן אני ממליץ לקרוא אותו, גם אם את "ב-mode רפרוף". הוא מדגים הרבה מהנקודות שדיברנו עליהן.

 

גם אם יש לכם ממוצע נמוך אתם עדיין תצליחו למצוא עבודה, וכדאי להירגע 🙂
הסיכוי המספרי שלכם להשתלב בתעשיה הוא כנראה למעלה מ-90 אחוז.
אם אתם בכלל קוראים את הטקסט הזה, סביר שיש לכם סיכוי טוב להשתלב בתעשיה, ולו מכיוון שאתם מוכנים להשקיע את הזמן בלנווט את הקריירה שלכם.
מעסיקים אמנם מעדיפים מתכנתות עם נסיון, אבל לא יכולים לגייס אותן מתי שהם רוצים, ולכן פותחים משרות ג'וניור. הם לא תמיד רגישים לממוצע של מועמדים במשרות הללו, למשל כי לא צפוי להיות הבדל מורגש בפרודוקטיביות בין בוגר עם ממוצע 80 ובוגר עם ממוצע 75.
ראיונות הם כר פורה להתנהגות מתנשאת ולא נחמדה, ולא כדאי לתת למראיין לא סימפטי אחד להוציא לכם את הרוח מהמפרשים – זה קורה לכולם, גם למתכנתים בכירים עם קורות חיים מעולים. לרוב תצטרכו לשלוח הרבה קורות חיים בשביל לקבל יחסית מעט ראיונות, ורוב החברות לא יטרחו לחזור אליכם – גם פה, לא כדאי לתת לזה להוריד לכם את המוטיבציה.
בשוק התעסוקה, You only need to be right once. ברגע שמצאתם את העבודה הראשונה – זהו, יש לכם ניסיון ולגיטיציה חברתית כמתכנתים. וזה מה שהולך לקרות לכם 🙂

 

כשאפשר, עדיף להתאים את קורות החיים למשרה, ולהעביר אותם דרך מכרים העובדים בחברה. הרבה חברות נותנות בונוס לעובדים שמביאים עובדים נוספים, כך שאנשים לרוב ישמחו לקבל ממך קורות חיים. אם קורות החיים שלך הגיעו מעובד של החברה, זה מעלה משמעותית את הסיכוי שתזומני לראיון.
כדאי לברר עם אותם מכרים מה דרישות המשרה לתפיסתם, ולהדגים בקורות החיים שאת ממלאת כמה שיותר מהדרישות. יש מקום להזיז פרוייקטים שמדגימים את הטכנולוגיות הרלבנטיות לראש קורות החיים, ולפרט עליהם יותר. מומלץ לעבור על הדרישות לפי הסדר, ולוודא שכל דרישה שאת עומדת בה, מודגמת באופן ברור ומפורש.

 

מנסיוני עם סטודנטים, בוגרים טריים, ואנשים צעירים באופן כללי, התגובה האוטומטית שלהם למלה "דרישות" היא "אבל אני לא עומד בדרישות!". להערכתי, לרוב מתברר שהם כן עומדים בדרישות.
הרבה פעמים דרישות שמופיעות בתיאור המשרה בתור דרישות חובה, הן בפועל דרישות nice to have בלבד. למשל, בפוסט אני מדגים שלא עמדתי בדרישות ה"חובה" של המשרה האחרונה בה עבדתי 🙂 הדרישות הן יותר "קווים כלליים לדמותה של המועמדת האידיאלית" מאשר "אנחנו אפילו לא שוקלים מועמדים שלא עומדים ולו בדרישה אחת מהרשימה".
לכן, יש לך אינטרס להגיש קורות חיים לכל משרת ג'וניור בה את יודעת את שפת התכנות העיקרית, וגם לחברה יש אינטרס מובהק שתגישי את המועמדות שלך.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.