העברת קורות חיים דרך מכרים, והתאמת קורות חיים למשרה

עד עכשיו, דנו במושג "קורות החיים" ב-ה"א הידיעה, כאילו שיש גירסה אחת של קורות החיים שלך, עושים עליה כמה אופטימיזציה שאפשר עבור הקורא (המגייס) הממוצע, וסיימנו. קודם כל – הרבה פעמים זה המצב. יש מצבים בהם את למשל מגיעה ליריד תעסוקה עם מספר עותקים זהים של קורות החיים, וזה מה שיקרה.

אבל כשאפשר, עדיף להתאים את קורות החיים למשרה אליה את מנסה להשיג ראיון. רמזנו לכך פה ושם בפוסטים הקודמים, ובפוסט הזה ננסה לרכז את הדיון בנושא.

השלב הראשון בלנסות להתאים את קורות החיים למשרה ספציפית, הוא כמובן לנסות לענות על השאלה "מה הם מחפשים במועמדת". דרך אחת לעשות את זה היא להסתכל על תיאור המשרה ולראות מה הדרישות. אבל מסיבות שאפרט בהמשך, הדרישות בתיאור המשרה נוטות להיות יותר גבוהות מהדרישות בפועל, או מנוסחות באופן גורף מדי (דרישה שהיא בעצם בונוס מנוסחת כאילו היא חובה), וכו'.

הדרך המומלצת להבין מה החברה מחפשת במועמדות ולהגיש קורות חיים, היא דרך מכרים שעובדים בחברה. מכרים כאלה יכולים להיות סטודנטיות מהמחזור שלך שכבר עובדות שם, או סטודנטיות מהמחזור שמעליך שאת במקרה מכירה, קרובי משפחה, וכו' וכו'.

 

"אבל לא נעים לי לפנות לפזית מהמחזור שמעליי, בקושי החלפתי איתה שני משפטים, וגם עם הבן דוד שלי שעובד שם לא דיברתי כ"כ בשנה האחרונה!". מה לא נעים? את עושה להם טובה! בהייטק הישראלי נהוג לתת בונוס לעובדת שמביאה עובדים נוספים, בשיטת "חבר מביא חבר". אגב, הבונוס עשוי להגיע לאלפי שקלים. בנוסף לבונוס עצמו, המנהלות לרוב יעודדו את העובדות בכל לשון של בקשה להפנות את חברותיהן המוכשרות (ואנחנו כבר יודעים למה, נכון? זה לא סתם בגלל שהן נחמדות, אלא בגלל שהן רוצות כבר לאייש את המשרה). מסיבה זו, אין שום בעיה לפנות למכרים שעובדים במקום עבודה שנראה לך מעניין, גם אם לא יצא לך לדבר איתם יותר מדי לאחרונה – מבחינתם, יכול להיות שיצא להם מזה בונוס או סתם מלה טובה מהמנהלת, ואם לא, אז הם ניסו.

קורות חיים שמגיעים עם המלצה של עובדת, יקבלו לרוב יחס מועדף לעומת קורות חיים שהוגשו דרך אתר האינטרנט של החברה. היחס המועדף עשוי לנוע בין הקדשה של כמה דקות מלאות לעיון בקורות החיים במלואם (לעומת הרפרוף הרגיל), לבין הזמנה בסבירות גבוהה לראיון מעצם ההמלצה של העובדת.

אפילו אם חלילה הראיון ילך על הפנים, המראיינת לא תבוא לממליצה בטענות בסגנון "מה את מפנה אותו, הוא לא ברמה שלנו". קודם כל, כמו שאמרנו מה שמעניין מגייסים זה לאייש משרות, לא לתת משוב על הפניות. בנוסף לכך, חברות לרוב לא מעוניינות ליצור אווירה רעה, גם במקרה שהמועמד לא עבר את הראיון. יכול להיות שעוד כמה שנים החברה תרצה לראיין אותו שוב, ובכל מקרה, אין להם מה להרוויח מרגשות שליליים. אז חשוב שגם אם התחלת לעשות טעויות בראיון, כמו שקורה לכולם, תתמקדי בלנסות להוציא את המקסימום משארית הראיון, ולא במחשבות על "איזה פדיחה תהיה מול פזית".

אז אני מקווה ששכנעתי אותך שהגיוני להעביר את קורות החיים דרך מכרים שלך שעובדים בחברה, אם יש כאלה. לפני שמעבירים אותן, נרצה להתאים את קורות החיים למשרה. בשביל זה, כדאי לברר עם אותם מכרים מה הדרישות כפי שהם תופסים אותן. בנוסף לכך, אם יש תיאור משרה כדאי להיעזר בו, בתור רשימה של דרישות שלצורך הדיון פה רובן הן nice to have גם אם כתוב אחרת; הדרישה לידע בשפת תכנות מסוימת היא לרוב היחידה שעשויה להיות באמת תנאי הכרחי לזימון לראיון. ומעבר לדרישות למשרה, כדאי להבין באיזה תחום כללי החברה עוסקת – שרתי אחסון, חומרה רפואית, וכו'.

אחרי שהבנו מה הדרישות, ננסה להדגים בקורות החיים שאת ממלאת כמה שיותר מהן. למשל, כתוב שהם מחפשים מתכנתת ג'אווה? יש מקום להזיז את הפרוייקט שעשית בג'אווה לראש קורות החיים, ולפרט עליו עוד שורה או שתיים. כתוב שהם מחפשים ספציפית נסיון ב-django ויש לך? כנ"ל. לפעמים הדרישות יכולות להיות גם לנסיון במתודולוגיות פיתוח, למשל agile – ואז, בנוהל: אם עבדת עם testing frameworks וכו', הגיוני להדגיש את זה. כנ"ל לגבי כל דרישה אחרת: לינוקס, אנדרואיד, וכו' וכו'.

גם תחום העיסוק הכללי יותר של החברה עשוי להיות הזדמנות להדגיש שאת מתאימה. למשל, אם החברה מפתחת אפליקציות, ויש לך נסיון בפיתוח אפליקציות אבל לא בטכנולוגיות שהחברה עובדת איתן – עדיין, כמובן שזה יתרון.

בשעתו כשאני חיפשתי עבודה, הייתי מתאים את קורות החיים באופן הזה. ואז תרגיל שנהגתי לעשות היה לעבור על הדרישות לפי הסדר, ולוודא שכל דרישה שאני עומד בה, מודגמת באופן הכי ברור ומפורש בקורות החיים. השאיפה היא שמגייס, אפילו אם הוא לא טכני, צפוי פשוט לעבור על הדרישות ולהגיד לעצמו "דרישה א'? V. דרישה ב'? V" וכו'. כמובן, אין הבטחה שאם תעשי את התרגיל המחשבתי הזה, זה אכן מה שיקרה, אבל יש מקום לאופטימיות זהירה 🙂

ואזהרה לסיום: הפוסט הזה עושה שימוש מרובה במלה "דרישות". ומנסיוני עם סטודנטים ובוגרים טריים, התגובה האוטומטית שלהם למלה הזאת היא "אבל אני לא עומד בדרישות!" לרוב, להערכתי יסתבר שאת כן עומדת בדרישות. ניפגש בפוסט הבא כדי להבין למה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.